onsdag 1. september 2010

Haustteikn...


Hausten er ei fin tid!




Gamle leirkrukker er framme i stova att..
I kjøkenet har eg tenkt å behalde pastellane utover hausten..
Eplekaker i ulike variantar skal prøvast..
(Håpar på mykje besøk)
Tankar om haustlege sysslar surrar.
Fjellturar i fine fargar og klar luft,skogsturar med matkorga,samle konglar,lerkegreiner,mose osv..
I naturen finn eg mykje inspirasjon!
Mørkare kveldar med te,pledd,lys..
Julgåver,julepynting..




Første haustteiknet i heimen er vel når eplekaka "mi" er bakt!

Denne oppskrifta fant eg i eit ukeblad for 10 år sidan.
Den stod under navnet
"VERDENS BESTE EPLEKAKE".
Den er iallefall vår favoritt!
200 gram smør/margarin
200 gram sukker
200 gram kveitemjøl
3 egg
1 ts bakepulver
2 1/2 ts vaniljesukker
3 store epler
kanel og sukker

Rør smør og sukker kvitt.
Tilset egga,eit og eit.
Sikt i kveitemjøl blanda med bakepulver og vaniljesukker.
Eg brukar også å ha kanel i røra.
Bland godt.
Hell røra i ei smurt form
(24 cm i diameter)
Skrell epla og del i bitar.
Bland kanel og sukker i ein plastpose og tilset eplebitane.
Rist til det er blanda.
Legg epla opp på røra.
(ikkje trykk ned)


Steik kaka midt i ovnen i ca 1 time på 180 grader.
Serverast varm med vaniljeis til
(ekstra godt med heimelaga is)


Etter 2 månadar ferie,tilvenning i bhg og ny skule er no alle rutiner på plass att.
Det er ein god følelse og eit sikkert haustteikn !

Lisje bror har vore småsjuk og forkjøla nokre dagar,og har vore heime frå bhg.
Også eit haustteikn?


I ettermiddag var vår lisje arbeidskar så lei av å vere inne...
Vi leitte opp vinterhua og gjekk ut!
Kosta,stelte blomstrar,
mata kaniner,og rydda vekk litt sommar.


EG ØNSKAR HAUSTEN VELKOMEN!

God 1.september kveld til alle.


31 kommentarer:

  1. Nydelige høstbilder :) God 1 september til deg også :)

    SvarSlett
  2. Fantastiske høstbilder du viser, det er faktisk litt deilig med høst nå, litt ro inne på en måte! :)
    Liker så godt disse kosestundene med fyr i peisen, varm kakao og masse hobbypyssel!!♥
    Uff da, vi går å hangler her vi også, ønsker egentlig at det skal bryte ut så er man ferdig med det! Her begynner rutiner også så smått å gli inn med bhg og skole :)
    En nydelig september ønskes deg og takk for dine alltid koselige avtrykk hos meg!♥ De varmer!!
    Klem til deg fra meg,
    Anki

    SvarSlett
  3. God bedring til lillemann!♥

    SvarSlett
  4. Ååååå så mye deilig høst inspirasjon! Du og de kakene altså,aaarrrghhh...men denne gangen ble fristelsen for stor...det blir eplekake på denne jenta i helgen!
    Takk for oppskriften,snuppa;=)

    Klem...

    SvarSlett
  5. Hei

    Fekk hauststemning eg no:)Nyyydelige bilder du har!!Og den eplekaka MÅ prøvast!
    Har nettopp komt att frå ein luftetur med hunden,og fekk litt sånn haustfølelse...Herli:))
    Ønsker god bedring til Olav og ein god kveld til dåkke alle

    Mette

    SvarSlett
  6. Ja, høsten er en herlig tid!!
    Elsker fargene, kosen og lyden av regn når jeg sitter inne under ullteppet med fyr i peisen og levende lys! Og jeg gleder meg til juleforberedelsene!!! (det har jeg gjort en måneds tid allerede,da...) hehe!

    Ha en nydelig kveld videre! God bedring til lillemann!

    Klemmer

    SvarSlett
  7. Eg ELSKAR hausten eg og, veldig glad for at vi har ulike årstider♥
    Trur det gjer at vi set pris på dei ulike tidene, alt har sin sjarm!!

    Kaka SKAL prøvast! Takk for oppskrift♥

    God bedring til minstemann, her har me planar om å halde oss friske, so får vi sjå kor det går ;)

    Fine inspirasjonsbilder...igjen ;)

    Ha ein fin 1 september du og♥

    Klem

    SvarSlett
  8. Takk for at du minner meg på kor mykje fint ein kan gjere om hausten! Og takk for nydeleg kakeoppskrift! Ho såg himmelsk ut! :) Til slutt takk for at du er ein slik god bloggeven!

    God kveldsklem frå meg!
    E :)

    SvarSlett
  9. fine høstdager til deg du kreative og inspirerende gla jente...

    SvarSlett
  10. Kjempefine bilder Astrid!
    Og en fin høst- kveld til deg også,
    klem Hege.

    SvarSlett
  11. Som alltid like vakre bilder, og jeg lar meg inspirere.
    Tenk at høsten er her alt, synes sommeren har forsvunnet fortere enn jeg har ukket å følge med.

    Takk for tips til eplekake, kanskje jeg skal prøve meg på den til helgen.

    Hilsen fra Mimmi-leone

    SvarSlett
  12. Hola Astrid, you are welcoming autumn with such a joy into your beautiful home... and I´m welcoming spring in my part of the world!!
    Great recipe!!
    cariños,
    maria cecilia

    SvarSlett
  13. Nydelig eplekake du viser, den så kjempegod. Kanskje det må bli baking til helgen? Så flotte høstbilder du viser, som alltid:-)
    Sender du adressen din på mail, så skal jeg få sendt premien din.

    Klem
    Agnes

    SvarSlett
  14. Koselig høst tegn hos deg... eple kake er vel en ener på høsten...mmmm så godt...


    ja høsten er her og en må bare nyte dagene... den har mye vakkert å by på den også...

    herlige bilder hos deg...

    håper lille bror blir frisk snart... og som du sier høst forkjølelse er også et tegn...

    ønsker deg fine høst dager..

    Klemmer 0)

    SvarSlett
  15. Her er som alltid flotte bilder.. Epleaka de ser utrolig deilig ut, og skal prøves ut i morgen. Takk takk for oppskriften.Aalltid gøy å prøve noe nytt.Ønsker deg en flott Torsdag:))

    SvarSlett
  16. Å du gode Astrid, du vet å få til stemning rundt deg♥
    Jeg fikk sikkelig høst-kose-stemning av innlegge ditt:):)
    Ha en super dag, ses men...:)

    SvarSlett
  17. Enda en fristende eplekake her i blogglandia!
    Denne ligner veldig på oppskriften jeg har etter mamman min så da vet jeg den er god :)
    Men kanel i røren skal jeg prøve også!
    Du har jo så flotte kakeformer, både denne og de nydelige muffins formene. Er det lov å spørre hvor du har kjøpt de?
    Nydelige høst bilder! Lyng, eplekake og forkjølelse er et sikkert høst tegn :)
    klem Laila

    SvarSlett
  18. hei.
    å så nydelig et innlegg.
    sant det du sier om høsten,vi kan skikkelig kose oss med masse syssler inne,
    å ute,flott du har pyntet,
    må jeg å,
    men vi har over 20 grader om dagen,så høst følelsen er ikke helt på plass,men bakte eple kake i går å feiret høsten,
    med vanilje is til,å barn å barnebarn her,
    deilig å tenne lys å hygge seg,snart tenne på peisen å nyte.
    ønsker deg og dine en herlig torsdag.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  19. Hei Astrid!

    Sjølv om vi lengtar etter god, mørk og koseleg hauststemning slik at vi kan boltre oss inne med levande lys og tepper(noko som ein nesten ikkje treng lenger dersom ein har varmepumpe i hus;), er det jammen godt at vi får nokre dagar med litt seinsommarvarme og sol!!

    Når eg las innlegget ditt og såg bileta, blir lengselen etter haust litt større! Men eg veit at han kjem. Han kjem og blir verande ei god stund!

    Ha ein skinande flott dag i sola. Reknar med sola skin på Hareid også ;)

    Klem Hanne

    NB. Utruleg koseleg blogg du har!
    NB. NB. ;) Korleis lagar du hjarte i teksta??? Etterlengta hjå meg :(

    SvarSlett
  20. Heihei:)
    Fine bilder som alltid!! Hjerte i teksten lurer jeg også på.. Hvordan får man til det?? Som flere andre vil jeg også lage slik eplekake, den så jo så god ut!! namnam;) Ha en flott dag, her er det strålende solskinn og det er godt:) Klem Jeanette

    SvarSlett
  21. Ønsker den mest positive damen jeg vet om en nyyydelig høst!
    Du ser det positive i alt, selv den gråeste regnværsdag får du til å skinne! Det liker jeg!
    Nydelige høstbilder fra deg...
    Er det noe rart jeg trives her inne hos deg?

    Godklem til deg!

    SvarSlett
  22. Gode Astridmora.. for noen herlige og inspirerende bilder.. Høsten er en fantastisk tid.. alt blit roligere og rutinene kommer på plass i gjen!!
    Forkjølelsen har vi hatt her i huset å! Men er på bedringensvei :) Jippi!!

    God bedring til lisje Olav!
    Og ikke minst... mmm.. for en herlig eplekake! :)

    Ha en flott høstdag!
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  23. Hei.
    Så nydelige høstbilder. :) Er glad i eplekake med både is og krem. Jeg elsker høsten ,syns det er den herligste tiden på hele året. Har nok å henge fingrene i,men akkurat nå er jeg syk. Håper lillegutten din er bedre. Du må komme innom meg også,har give away,velkommen. Ha en herlig dag kjære du. :)Goklem fra Mette.

    SvarSlett
  24. Den kaken så jammen god ut. Må bare bøye meg i støvet og akke meg over de gode stemningsfulle bildene du tar!! Klem fra Hjørdis

    SvarSlett
  25. Mmmmm, denne kaken må jeg prøve, jeg er jo fan av dine oppskrifter og det blir så bra det du deler med oss, takk! Så nydelig hos deg, elsker bloggen din, ja;-) Nå får vi håpe lillegutt blir frisk! Klem

    SvarSlett
  26. Mmmm, deilig kake.
    Virkelig et fint høsttegn det ja, sammen med forkjølelse og ymse "vondter".
    Høsten er herlig, og det er igrunn september og. Vi kan leve på sommerens rester, været er som regel fint, og alle juleforberedelser er såvidt påbegynt. Dvs i planleggingsstadie, uten press på tid. Bare kos. Ja, september er en fin måned ♥
    God bedring til Olav, ikke bare-bare å begynne i bhg.
    klem Nina

    SvarSlett
  27. AAah, eg kjenne på sjela at hausten er mi favoritt-tid!:)
    Her er vi godt igong med vedfyring og stearinkos allereie:)
    Og eg tenkte eg skulle låne eplekakeoppskrifta di å lage den no, faktisk;) Har noko nytt på kjøkenet som må testast ut;)
    Godt at det ikkje er berre meg som beheld litt pasteller;)
    Ha ein fiiin dag Astrid!
    Klem:)

    SvarSlett
  28. Herlige bilder! Og den kaka så god ut! Den må jeg kanskje prøve meg på en dag. Må bare få overtalt husstanden til å plukke eplene på treet i hagen...hihi...

    Stor klem Kaja:)

    SvarSlett
  29. Nydelig høststemning hos deg Astrid...og september kan være så fin!!
    Her er det deilige temperaturer så shortsen er ennå ikke pakket vekk!!
    Denne eplekakeoppskriften din ser ut til å være den samme som jeg bruker....den er god og enkel!!!
    Typisk barnehagestart med forkjølede barn....slik er det hos oss også nå!!

    Ønsker deg en fin torsdagskveld :o)

    SvarSlett
  30. Namnamnam, den så grusomt god ut!! Grusomt for et lavkarboforsøk!! :P
    Ja, nå er rett og slett høsten her, jeg kjøpte slike lyng-aktige planter i dag jeg, skal ha innflyttingsfest i morgen! :)

    SvarSlett